Alle har en Psykisk Helse, la oss snakke om det!

Verdensdagen for psykisk helse!
I 1992 bestemte World Federation for Mental Health at 10 oktober skulle vies til å fremme økt bevissthet om psykisk helse,og her i Norge har Mental Helse koordinert arbeidet rundt verdensdagen siden 2002.

Vi lærer alle at vi skal ta vare på kroppen vår og den fysiske helsen, men det er like viktig å ivareta den psykiske helsen. Alle har en psykisk helse, på lik linje som at alle har en fysisk helse. Vi i Behandling for Alle synes det er viktig å ivareta begge deler.

Derfor ønsker vi å bidra til å sette fokus på åpenhet og kunnskap om psykisk helse. Vi tror at gjennom kunnskap, åpenhet og fremming
av gode levevaner, kan vi bidra til å gjøre det like lett å snakke om psykisk helse som fysisk helse.
Dette er spesielt viktig når man ser på tall fra folkehelseinstituttet som viser at nesten halvparten av oss vil oppleve psykiske problemer i løpet av livet. Oftest vil dette være i form av angst eller depresjon, og dette kan i likhet med stress, belastninger, traumer eller langvarige skader sette sine spor i kroppen, også i fysisk forstand gjennom for eksempel muskelspenninger og endret respirasjonsmønster.

Tema for verdensdagen for psykisk helse i Norge er “Gi Tid”. Det oppfordres til å bruke tid på å gjøre ting som gjør deg godt, og som gjør andre godt, og at du er tilstede når du bruker tiden din.

Eksempler på hva kan du bruke tiden din på:
- Bruk tid til å være sammen med noen du er glad i. 
- Invester tid i å bygge gode relasjoner og bygge hverandre opp til å være sterke mennesker. 
- Gi deg selv tid til å stresse ned.
- Bruk tid på fysisk aktivitet, dette gjelder all form for bevegelse. Det kan være husarbeid, gå til og fra butikken, spasertur med en venn, styrketrening, leke med barn eller kjæledyr, fjelltur, baking. 
- Gi deg tid til å mestre. 
- Ta deg tid til den gode samtalen med andre. 
- Bruk tid på aktiviteter eller hobbyer som gjør deg glad.

Psykomotorisk fysioterapi
Noen ganger kan det være behov for å bruke tid på å arbeide med vår psykiske helse, gjerne i kombinasjon med vår fysiske.
En metode man bruker for å gjøre en bevisst på hvordan følelser, respirasjon og muskelspenninger virker inn på hverandre er
psykomotorisk fysioterapi. Denne behandlingsformen ble utarbeidet for over 50 år siden av Aadel Bulow Hansen og Trygve Braatøy, som i sitt kliniske arbeid så en sammenheng mellom muskelspenninger, pust og følelser. Psykiske belastninger som forårsaker muskelspenninger, kan videre gi fysiske utslag som hodepine, svimmelhet, muskelsmerter eller tretthetsfølelse, og noen ganger påvirke det autonome nervesystemet i form av mage- og tarmplager.
Når du møter fysioterapeuten i forbindelse med psykomotorisk behandling, så vil den første timen bli satt av til samtale og en helhetlig kroppsundersøkelse. Ut i fra funnene vil dere sammen danne en plan for videre behandling. Behandlingene kan bestå av massasje, bevegelser, øvelser, samtale, refleksjoner og kan foregå individuelt og i grupper.

Psykomotorisk fysioterapi kan blant annet bidra til: 
- Økt trivsel og bedre livsglede.
- Bedre mestringsevne i forbindelse med smerter.
- Bedre forståelse for sammenhengen mellom kropp og følelser. 
- Økt forståelse for kroppens forsvar og reaksjoner på påkjenninger

Det er verdt å bruke tid på både psykisk og fysisk helse. Våre behandlere står klar til å hjelpe deg med det du har behov for, og vi tilbyr
psykomotorisk fysioterapi gjennom fysioterapeuten vår Nancie. Velkommen til behandling, og husk å markere verdensdagen for psykisk helse den 10 oktober ved å “gi tid”. Ønsker du å lese mer om Psykomotorisk Fysioterapi kan du trykke her. 
Har du det vanskelig? Snakk med noen! Ønsker du å snakke med en fagperson kan du ringe Hjelpetelefonen 116123. Ved behov for akutt hjelp ring 113. 

Psykevettreglene:

1. Bær ikke på tunge tanker alene.

2. Søk hjelp i tide, det er ingen skam å be om hjelp.

3. Spar på fine opplevelser, de er gode å ha med seg i "ryggsekken".
4. Vær rustet mot tunge perioder, snakk om det før det blir for vanskelig.
5. Tenk på det du får til i stedet for det du ikke får gjort.
6. Vær aktiv, regelmessig fysisk aktivitet er bra for din psykiske helse. 

7. Forsøk å gjør noe hyggelig hver dag, enten for deg selv, eller for andre.


Vi håper dere alle vil bidra til mer åpenhet rundt psykisk helse, del gjerne vårt innlegg med andre eller marker dagen på din egen måte.  

Til slutt får du 5 gode grunner til å markere verdensdagen:

1. Blir lettere å dele tanker med andre, og å gi og få støtte. 
2. Mindre tabu og skam rundt psykiske utfordringer. 
3. Styrker den psykisk helsen.
4. Gir et mer inkluderende nærmiljø, arbeidsmiljø og skolemiljø. 
5. Gir et rausere samfunn. 








0 0
Feed