Er det trygt å trene som gravid?

Burde gravide trene?

...Ja!
Generelle anbefalinger er at treningsintensiteten bør være lav/moderat, og at aktivitetsvalget skal være stressreduserende, ikke stressinduserende. 
Dersom du foretrekker pulsmonitor-tall via ymse håndledds-produkter tilsvarer lav/moderat intensitet 140-160 bpm. 

Hva bør man tenke på?
Kroppsvektstrening er ofte foretrukket fremfor vekttrening. Mot slutten av graviditeten er ofte bassengtrening mer komfortabelt da man gjerne føler seg mer fremtung i økende grad, og kroppsvekten ofte er blitt uvandt høy, i tillegg er den litt odd fordelt. 
Om du vil trene hjemme eller på studio er stående, sittende og/eller sideliggende øvelser å foretrekke fremfor ryggleie-øvelser. Langvarig ryggleie kan øke blæretrykk og press mot hovedpulsåren ved senere del av graviditet. Som for alle andre er anbefalingen at du bør drive med ca 30 minutter (generell) aktivitet 5-7 dager per uke. Om du er utrent bør du øke gradvis til dette nivået. Utover dette supplerer man da med eventuell styrketrening. 

Forslag til generell aktivitet: 
-Gå en tur
-Svøm
-Ergometersykkel 
-Lette aerobic-timer
-Løping/jogging om du er vandt med dette
-Rekkertsport om du er vandt med dette
-Styrketrening (se over for råd om type øvelser)

Unngå kontaktsport, aktiviteter med høy fare for fall, dykking, fallskjermhopp og "hot-yoga". Bekkenbunnstrening kan også være fordelaktig å starte før fødsel, dette for å redusere sjansen for inkontinensplager under/etter graviditet. 

Her finner du enkle instruksjoner. Bekkenbunnstrening. "Kegel øvelse". Ta deg gjerne god tid i starten for å bli vandt med øvelsen. Ikke bli overivrig, "vaginale vekter" er for eksempel trolig et sted for langt. 

Fordeler av trening under graviditet: 
-Reduserer sjanse for barselsdepresjon.
-Reduserer sjanse for svangerskapsdiabetes, særlig om du er overvektig. 

-Reduserer sjanse for bekkensmerter under graviditet, før og etter. 
-Lettere retur til aktivitet etter fødsel. 

Ønsker du veiledning/råd tar du gjerne kontakt med en lokal fysioterapeut eller kiropraktor for litt starthjelp. Ønsker du veiledning hos en av våre terapeuter kan du ringe 55284440 eller bestille time via vår hjemmeside. 

Kilde: 

https://www.uptodate.com/contents/412




































0 0
Feed