Er du inaktiv? 10 tips og 10 grunner til en mer aktiv hverdag

Blir det mye stillesitting i hverdagen? Da vil du kanskje ha glede av våre tips. Inaktivitet er blitt et veldig vanlig problem for mange. Hektiske liv og den berømte dørstokk-milen må ta mye av skylden, men hva om det ikke skal så mye til for å endre på aktivitetsnivået? Hva om vi kan oppnå gode helsegevinster kun i form av små endringer?

Vi mennesker er laget for en hverdag med variert fysisk aktivitet. Dessverre er fysisk inaktivitet et økende problem i hverdagen hos mange. Hverdagen vår har endret seg mye i løpet av de siste tiårene og vi har i gjennomsnitt blitt mindre aktiv, både på jobb og i hverdagen.
I dag kjører vi til jobb eller bruker kollektivtransport, vi tar kanskje heisen i stedet for trappene, vi bestiller mat levert hjem og bruker noe av fritiden foran tven eller pcen. Det er goder vi har i dag som dessverre kan føre til at vi blir mindre fysisk aktive i løpet av en dag. 

Hverdagen er ofte travel, det blir gjerne dårlig tid til annet enn arbeid og det som må gjøres i hjemmet. Da blir dessverre ofte fysisk aktivitet satt litt til side. Ifølge statistikk fra Helsedirektoratet, klarer 1 av 3 personer å oppfylle minimumsanbefalingene om fysisk aktivitet av moderat intensitet i 150 minutter eller høy intensitet i 75 minutter i uken. (1)

Hva er så fysisk aktivitet?

Fysisk aktivitet kan defineres som enhver kroppslig bevegelse utført av skjelettmuskulaturen som resulterer i en økning av energiforbruket utover hvilenivå (2).

Det vil si at det ikke behøver å være trening, fjelltur eller idrett, fysisk aktivitet er også å gå 5 minutter til butikken, gå ut med søppelet, legge sammen klær og leke med barna.

Husk at litt fysisk aktivitet er mye bedre enn ingen fysisk aktivitet.


  • 10 grunner til å øke aktivitetsnivået:
    Fysisk aktivitet virker positivt på helsen, og regelmessig fysisk aktivitet kan ha dissehelsegevinstene (3):
    • Økt sjanse for å leve lengre
    • Mindre risiko for hjerte- og karsykdommer
    • Mindre risiko for å utvikle diabetes type 2
    • Mindre risiko for enkelte typer kreft
    • Mindre risiko for beinskjørhet
    • Bedre lungekapasitet/kondisjon
    • Bedre balanse (Som kan redusere fallrisiko)
    • Økt energinivå
    • Mindre psykiske plager
    • Bedre humør
  • 10 forslag til å øke den daglige aktiviteten:

    1. Velg trappen istedenfor heisen
    2. Gå til butikken istedenfor å bruke bilen
    3. Må du bruke bilen, parker et stykke unna der du skal og gå resten av veien
    4. Sett på favorittmusikken og gjør litt husarbeid
    5. Ta noen knebøy og utfall mens middagen blir klar
    6. Bli med å lek med barna eller gå en ekstra tur med hunden
    7. Avtal gåtur med en venn (30 min pr dag er supert)
    8. Har du stillesittende arbeid? reis deg opp så ofte du kan. Gå for å fylle opp vannflasken, kaffekoppen og gjør noen tøyeøvelser
    9. Finn et enkelt treningsprogram og bruk 15 minutter før du setter deg ned med favorittserien (finnes på nett eller hos Behandling for Alle)
    10. Lag deg et prosjekt med noe du syns er gøy! Rydd og lag system i en bod, har du hage kan du kanskje lage deg et nytt blomsterbed eller kanskje har du et rekkverk som skulle vært malt?


    Det er aldri for sent å øke aktivitetsnivået. Kun små endringer i hverdagen vil gi deg effekt. Har du mulighet så kjøp deg gjerne en skritt-teller eller ønsk deg til bursdagen, det kan være utrolig motiverende å se hvor mange skritt en har klart å få i løpet av dagen. 

    Lykke til med en mer aktiv hverdag, vi heier på deg! :)



    Ønsker du å bli mer fysisk aktiv men har plager i muskel og skjelletsystemet som stopper deg? Ta kontakt med oss, vi har 25 år erfaring med behandling av denne type plager. Vi hjelper også gjerne med skreddersydde treningsprogram, spesialtilpasset nettopp deg. 

    Ring oss gjerne på 55284440 eller bestill deg en time på vår hjemmeside









    0 0
    Feed